"Nie pal przy mnie, proszę" - program edukacji antytytoniowej

W miesiącu kwietniu 2015 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 w Radomiu był realizowany program edukacji antytytoniowej pt. ,, Nie pal przy mnie, proszę".

Był on skierowany do uczniów edukacji wczesnoszkolnej i realizowany w formie pięciu spotkań warsztatowych, na których stosowano głównie metody aktywizujące. Treści w nim zawarte były uporządkowane w pewną całość i dotyczyły zdrowia. Szukano odpowiedzi na pytania: Czym jest zdrowie i od czego zależy? Co szkodzi zdrowiu i co robić, gdy jest ono zagrożone?

Dzieci potrafiły pracować zarówno w grupie, jak i indywidualnie. Poprzez zabawę zintegrowały się, a ich aktywność wzrosła. Były chętne do działań, a dzięki sympatycznej wiewiórce Wiki, która towarzyszyła m w zajęciach, mogły w interesujący sposób uzupełnić informacje i zgłębić tajniki wiedzy zdrowotnej. Na każdych zajęciach były wykonywane ciekawe prace plastyczne (nie tylko proponowane w przewodniku), a ich efekty zostały umieszczone w galerii prac na gazetce szkolnej.

Ciekawym środkiem dydaktycznym okazał się ,,Wierszyk o Wiki", którego dzieci wyuczyły się na pamięć i mogły recytować na kolejnych zajęciach. Na ostatnim spotkaniu uczniowie z poszczególnych zespołów wykonali gazetki, na których umieścili bardzo pomysłowe, ciekawe i wymowne znaczki z hasłem przewodnim ,,Nie pal przy mnie, proszę". We wszystkich wytworach dzieci wykazały dużą pomysłowość, ciekawe rozwiązania i twórczą ekspresję. Uczniowie obejrzeli także prezentację multimedialną związaną z programem. Patronat nad przedsięwzięciem objęła Państwowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Radomiu.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji programu w klasie 1 g.

Koordynator programu: Renata Drzymała

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU – Nie pal przy mnie, proszę!

Program ma charakter profilaktyczny, a w realizacji treści zastosowane zostały głównie metody aktywizujące dostosowane do wieku dzieci. Program zawiera uporządkowane treści dotyczące zdrowia, a zostaną one zrealizowane na pięciu zajęciach warsztatowych - dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych.

GŁÓWNY CEL PROGRAMU:
Wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz zwiększenie odpowiedzialności za własne zdrowie.

CELE SZCZEGÓŁOWE;
- Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
- Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
- Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu tytoniowego związane z biernym paleniem.
- Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

STRUKTURA PROGRAMU;
Program był realizowany na pięciu zajęciach warsztatowych o następującej tematyce:
1) CO TO JEST ZDROWIE?
2) OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
3) CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?
4) CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
5) NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ!

Dodatkowe informacje